X

kwalifikacja wstępna
szkolenia okresowe
U NAS NAJSZYBCIEJ !!!
EGZAMIN EXPRESS



Nadsterowność wzbudza strach w pasażerach. Podsterowność – w kierowcy.
Poleć znajomemu Drukuj PDF

Jesteś tutaj: Strona główna > Egzamin na prawo jazdy kat. A - stare zasady



Egzamin na prawo jazdy kat. A - stare zasady

 

ZASADY PRZEPROWADZANIA EGZAMINÓW PRAKTYCZNYCHNA PRAWO JAZDY KAT. A oraz A1obowiązujące do 18.01.2013 r.

PLAC MANEWROWY

Na placu manewrowym sprawdzane są następujące umiejętności:
1/ Przygotowanie do jazdy oraz sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy
2/ Czynności kontrolno-obsługowe
3/ Wykonywanie podstawowych manewrów
 
1/ Przygotowanie do jazdy oraz sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy  
 
W tej części egzaminu zadania są losowane przez osobę egzaminowaną lub komputerowo. Każda osoba egzaminowana otrzymuje 2 zadania do wykonania - pierwsze zadanie dotyczące sprawdzenia płynów lub sygnału dźwiękowego oraz drugie zadanie dotyczące sprawdzenia świateł.
Na wykonanie każdego zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut.
 
1. Wykonujemy pierwsze wylosowane zadanie. Musimy wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe:
  • poziom oleju w silniku
  • poziom płynu hamulcowego
  • lub działanie sygnału dźwiękowego
2. Wykonujemy drugie wylosowane zadanie, czyli sprawdzamy:
  • działanie świateł pozycyjnych (oświetlenie tablicy rejestracyjnej)
  • działanie świateł mijania
  • działanie świateł drogowych
  • działanie świateł hamowania "STOP" (możemy poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła "STOP")
  • działanie świateł kierunkowskazów (należy sprawdzić oba - lewy i prawy)
    egzamin na prawo jazdy kat. A zadania na placu manewrowym
2/ Czynności kontrolno-obsługowe
Obowiązkowo powinniśmy wykonać następujące czynności:
a) sprawdzenie stanu łańcucha (stopień zużycia dobry, naciąg właściwy, łańcuch nasmarowany)
b) zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go o własnych siłach na odległość 5 m (bez uruchamiania silnika, zapłon wyłączony, bieg na luzie, oglądamy się przez ramię)
c) podparcie motocykla na podpórce
 
3/ Wykonywanie podstawowych manewrów
 
1. Zakładamy kask (zapinamy pasek pod brodą). Egzaminator ocenia również odpowiedni ubiór (kurtka podczas jazdy powinna być zapięta).Siadamy na motocykl - ustawiamy lusterka, sprawdzamy przyrządy sterowania pojazdem odpowiedzialne za bezpieczeństwo jazdy (układ kierowniczy, hamulce, zawieszenie). Uruchamiamy silnik, bieg na luzie.
 
2. Przed ruszeniem z miejsca musimy upewnić się o możliwości jazdy (oglądamy się przez ramię w obie strony, aby ocenić sytuację wokół motocykla i wykluczyć prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu).
 
3. Płynnie ruszamy - oglądając się w obie strony, łagodnie puszczamy sprzęgło i delikatnie zwiększamy obroty silnika.
 
4. Slalom i jazda po ósemce.
 
plac manewrowy kat. A A1 slalom ósemka
Odległości dla kat. A, A1: a = 6,5 m | b = 2 m | d = 3 m | r = 1,5 m | R = 3,5 m
 
Musimy wykonać 2 zadania:
- najpierw dwukrotny przejazd pomiędzy pięcioma pachołkami (slalom)
- następnie pięciokrotny przejazd po torze w kształcie cyfry 8 (tzw. "ósemka")
 
Próba wykonania zadania nie zostanie zaliczona, jeśli:
a) wystąpi podparcie się nogą
b) najedziemy na linię
c) potrącimy pachołek
d) nie obejrzymy się przez ramię przed skrętem (skręcamy bez kierunkowskazów)
e) zgaśnie silnik
Zadanie nie zostanie zaliczone (egzamin zostanie przerwany), jeśli:
a) stracimy panowanie nad pojazdem (np.motocykl wywróci się)
b) dwukrotnie błędnie wykonamy zadanie
 
5. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
 
plac manewrowy kat. A A1 ruszanie na wzniesieniu
Odległości dla kat. A, A1:
a = minimum 1,5 x długość pojazdu, szerokość pasa ruchu = 3m, kąt nachylenia = 2,5° - 5,5°
 
Należy wykonać następujące zadanie:
- w trakcie wjeżdżania na wzniesienie wciskamy hamulec tylny
- zwiększamy obroty silnika
- ruszamy do przodu, delikatnie popuszczając hamulec
Przy ruszaniu motocykl nie może cofnąć się więcej niż 0,2 m (20 cm).

6. Hamowanie awaryjne.
 
To zadanie może być wykonane na placu manewrowym lub podczas jazdy w ruchu ulicznym. Hamowanie awaryjne musi być wykonane przy prędkości minimum 50 km/h przy użyciu  jednocześnie przedniego i tylnego hamulca motocykla.
 

JAZDA W RUCHU DROGOWYM

Ta część egzaminu musi trwać minimum 25 minut. Egzaminator jedzie w osobnym pojeździe, za osobą egzaminowaną, przekazując polecenia drogą radiową.
Manewry wykonywane na polecenie egzaminatora podczas jazdy w ruchu ulicznym:
- wyprzedzanie, omijanie, wymijanie (przy prędkości co najmniej 50 km/h)
- zmiana pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo oraz w prawo
- zawracanie
- hamowanie awaryjne (może być również wykonane na placu manewrowym)
 
Egzamin na prawo jazdy kat. A oraz A1 w ruchu drogowym prowadzony jest zgodnie z trasą wyznaczoną przez WORD - poniżej zamieszczamy wszystkie aktualne trasy egzaminacyjne obowiązujące w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Katowicach oraz w oddziałach WORD w Dąbrowie Górniczej, Bytomiu, Tychach, Jastrzębiu-Zdroju i w Rybniku.

TRASY EGZAMINACYJNE - KAT. A, A1

 

Trasa egzaminacyjna na kat. A, A1, B1 - WORD Dąbrowa Górnicza

Trasa egzaminacyjna na kat. A, A1, B1 - WORD Bytom

Trasa egzaminacyjna na kat. A, A1, B1 - WORD Tychy

Trasa egzaminacyjna na kat. A, A1 - WORD Jastrzębie-Zdrój

Trasa egzaminacyjna na kat. A, A1, B1 - WORD Rybnik