X

kwalifikacja wstępna
szkolenia okresowe
U NAS NAJSZYBCIEJ !!!
EGZAMIN EXPRESS



Porsche forum
- Złapałem właśnie kapcia, czy lepiej oddać auto w rozliczeniu, czy sprzedawać na własną rękę ?

Dodano: 09.03.2016, 09:05

Szkolenie motocyklistów na pojazdach o mniejszej mocy

Nowelizacja zasad prowadzenia kursów nauki jazdy kat. A1, A2, A

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 4 marca 2016 r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców wprowadza istotną zmianę dotyczącą prowadzenia kursów nauki jazdy kat. A2 oraz A.

Do momentu wprowadzenia w życie nowelizacji przepisów jazdy na kursach kat. A, A1, A2 oraz A musiały odbywać się z wykorzystaniem pojazdów odpowiadających danej kategorii.

Czyli dla kat. A zajęcia praktyczne należało prowadzić na motocyklu o pojemności skokowej silnika co najmniej 600 cm³ i mocy nie mniejszej niż 40 kW (54 KM). Zajęcia dla kat. A2 należało prowadzić na motocyklu o pojemności skokowej silnika co najmniej 400 cm sześciennych, mocy co najmniej 25 kW i nie przekraczającej 35 kW, i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającej 0,2 kW/kg.

W praktyce oznaczało to, że na kursie dobrze radziły sobie osoby, które miały już wcześniej styczność z motocyklami o takiej mocy i masie. Dla osób mniejszej postury i zupełnie początkujących motocykl był trudny do opanowania na pierwszych godzinach zajęć. Na szczęście prawodawca uwzględnił zgłaszane w tym temacie uwagi i dopuścił możliwość przeprowadzenia pierwszej połowy zajęć praktycznych z wykorzystaniem motocykla spełniającego kryteria wyznaczone dla niższych kategorii prawa jazdy. Daje to instruktorowi możliwość dostosowania pojazdu do możliwości kursanta już od pierwszej godziny zajęć na placu manewrowym. Stopniowe podnoszenie poprzeczki i przechodzenie do jazdy na motocyklu o coraz większej masie i mocy pozwala też kursantowi lepiej zapoznać się z pojazdem i samodzielnie ocenić, który motocykl jest nabliższy jego oczekiwaniom i możliwościom. A ćwiczenia wykonywane na placu manewrowym przynoszą lepsze efekty i są o wiele przyjemniejsze, jeśli na słabszym motocyklu można wykonać zadania poprawnie i przejść dopiero później na motocykl mocniejszy.

Dodatkowo wspomniane rozporządzenie wprowadza zmianę w zakresie zajęć praktycznych prowadzonych w terenie. W zakresie kursu kat. A1, A2, A szkolenie powinno uwzględniać co najmniej 3 godziny jazdy poza terenem zabudowanym, w tym na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 70 km/h.

PODSTAWA PRAWNA:

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 4 marca 2016 r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców

Fragmenty:

3. Zajęcia w zakresie części praktycznej szkolenia:

1) rozpoczyna się po przeprowadzeniu zajęć w zakresie części teoretycznej szkolenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, c lub d – o ile część teoretyczna szkolenia jest wymagana;

2) w zakresie prawa jazdy kategorii:

a) A2, A – przez pierwsze 50% godzin zajęć mogą być prowadzone przy użyciu motocykli spełniających wymagania dla niższych kategorii prawa jazdy,

b) A1, A2, A lub B1 – powinny uwzględniać co najmniej 3 godziny jazdy poza obszarem zabudowanym, w tym na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 70 km/h, 

(...)

Powrót do AKTUALNOŚCI