Jesteś tutaj: Strona główna > Przebieg egzaminu
Egzamin na prawo jazdy kat. B+E
Egzamin na prawo jazdy kategorii B+E przeprowadzany przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego (WORD) składa się jedynie z części praktycznej. Oceniając wykonywane zadania egzaminator wykorzystuje ARKUSZ PRZEBIEGU EGZAMINU PRAKTYCZNEGO, w którym wymienione są manewry i zachowania podlegające ocenie podczas egzaminu praktcyznego na placu manewrowym oraz w ruchu drogowym.
EGZAMIN PRAKTYCZNY - KAT. B+E
PLAC MANEWROWY
- poziom oleju w silniku
-
poziom płynu hamulcowego
-
poziom płynu chłodzącego silnik
-
poziom płynu w spryskiwaczach
-
lub działanie sygnału dźwiękowego
- działanie świateł pozycyjnych/postojowych
- działanie świateł mijania
- działanie świateł drogowych
- działanie świateł hamowania "STOP" (możemy poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła "STOP")
- działanie świateł cofania
- działanie świateł kierunkowskazów (należy sprawdzić oba - lewy i prawy)
- działanie świateł awaryjnych
- działanie świateł przeciwmgłowych
- działanie świateł przeciwmgłowych tylnych (jeżeli występują)
2/ Przygotowanie do jazdy
Przygotowanie do jazdy polega na wykonaniu kolejno następujących czynności:
- odpowiednie ustawienie fotela i zagłówka
- ustawienie lusterek (ustawienie lusterek regulujemy dopiero, gdy fotel kierowcy jest już prawidłowo ustawiony)
- sprawdzenie, czy wszystkie drzwi samochodu oraz klapa bagażnika są zamknięte
- zapięcie pasów bezpieczeństwa
W trakcie sprzęgania pojazdu silnikowego z przyczepą należy kolejno wykonać następujące czynności:
- sprawdzić mechanizm sprzęgający, przewody hamulcowe i przewody elektryczne
- sprawdzić sposób mocowania i zabezpieczenia ładunku na przyczepie
- podjechać pojazdem silnikowym przed przyczepę
- cofnąć pojazdem w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający wykonanie sprzęgania
- zaciągnąć hamulec awaryjny, wyłączyć silnik pojazdu
- wyregulować wysokość zaczepu przyczepy
- połączyć zaczep przyczepy z hakiem pojazdu silnikowego i zabezpieczyć je przed rozłączeniem
- podłączyć do pojazdu silnikowego przewody elektryczne przyczepy
- sprawdzić działanie świateł przyczepy
- zwolnić hamulec postojowy przyczepy (jeśli jest w niego wyposażona)
- silnik zgaśnie
- pojazd nie zostanie zatrzymany w polu zatrzymania
- pojazd najedzie na linię
- podczas jazdy do tyłu osoba egzaminowana nie obserwuje toru jazdy przez lusterka
- podczas jazdy pasem ruchu do tyłu zostanie przekroczony limit czasu (5 min.)
Egzamin zostanie przerwany, jeśli:
- pojazd przejedzie przez linię
- pojazd potrąci lub najedzie na pachołek lub tyczkę
- osoba egzaminowana popełni błąd przy drugiej próbie wykonania zadania
Numer zestawu | Zadania do wykonania |
1 |
Parkowanie skośne (wjazd przodem, wyjazd tyłem)
Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem, wyjazd przodem)
|
2 |
Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem, wyjazd tyłem)
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
|
Parkowanie skośne (wjazd przodem, wyjazd tyłem)
- właściwa pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska
- właściwe sygnalizowanie kierunkowskazem zamiaru zmiany kierunku jazdy
- w trakcie wykonywania zadania możliwa jest jedna korekta toru jazdy
- pojazd nie może wyjechać poza określony obszar wjazdu ani najechać na linie ograniczające stanowisko
- nie można potrącić żadnego z pachołków/tyczek
Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem lub przodem, zależnie od zestawu zadań)
Parkowanie prostopadłe - wjazd tyłem
- właściwa pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska
- właściwe sygnalizowanie kierunkowskazem zamiaru zmiany kierunku jazdy
- w trakcie wykonywania zadania możliwa jest jedna korekta toru jazdy
- pojazd nie może najechać na krawężnik ani na linie ograniczające stanowisko
- nie można potrącić żadnego z pachołków/tyczek
- w trakcie wjeżdżania pojazdem na wzniesienie osoba egzaminowana zatrzymuje pojazd i zaciąga hamulec awaryjny
- w następnej kolejności osoba egzaminowana rusza pojazdem do przodu stopniowo zwalniając hamulec awaryjny
- w trakcie wykonywania zadania pojazd nie może się cofnąć o więcej niż 0,2 m (20 cm)
- osoba egzaminowana nie może dopuścić do zgaśnięcia silnika pojazdu
JAZDA W RUCHU DROGOWYM
- o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
- posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
- równorzędne (trzywlotowe i czterowlotowe)
- oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu
- z sygnalizacją świetlną
- na których ruch odbywa się wokół wyspy
- dwupoziomowe (wjazd i zjazd), jeżeli takie skrzyżowania występują na trasie egzaminacyjnej
- wyprzedzania, omijania, wymijania
- zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, w prawo oraz manewr zawracania na skrzyżowaniu