Jesteś tutaj: Strona główna > Przebieg egzaminu
Egzamin na prawo jazdy kat. D
EGZAMIN TEORETYCZNY - KAT. D
Wszystkie informacje na temat przebiegu teoretycznej części egzaminu, wskazówki dotyczące przygotowania do rozwiązania testu egzaminacyjnego oraz bazę pytań egzaminacyjnych z objaśnieniami znajdziesz w zakładce TESTY.
EGZAMIN PRAKTYCZNY - KAT. D
PLAC MANEWROWY
- poziom oleju w silniku
-
poziom płynu do wspomagania układu kierowniczego
-
poziom płynu chłodzącego silnik
-
poziom płynu w spryskiwaczach
-
lub działanie sygnału dźwiękowego
- działanie świateł pozycyjnych/postojowych
- działanie świateł mijania
- działanie świateł drogowych
- działanie świateł hamowania "STOP" (możemy poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła "STOP")
- działanie świateł cofania (możemy poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania świateł cofania)
- działanie świateł kierunkowskazów (należy sprawdzić oba - lewy i prawy)
- działanie świateł awaryjnych
- działanie świateł przeciwmgłowych (jeżeli występują)
- działanie świateł przeciwmgłowych tylnych (jeżeli występują)
- trójkąt ostrzegawczy
- gaśnica - 2 szt.
- apteczka doraźnej pomocy
- ogumione koło zapasowe
- urządzenie do oświetlenia wnętrza autobusu
- zasłony boczne w oknach
- zasłona za miejscem kierowcy
- lusterko wewnętrzne zapewniające kierowcy widoczność wewnątrz autobusu
- luki bagażowe
- napisy wskazujące dopuszczalną liczbę miejsc siedzących i stojących
2/ Przygotowanie do jazdy
W tym zadaniu osoba egzaminowana powinna kolejno:
- odpowiednio ustawić fotel i zagłówek
- ustawić lusterka (ustawienie lusterek regulujemy dopiero wtedy, gdy fotel kierowcy jest już prawidłowo ustawiony)
- sprawdzić, czy wszystkie drzwi pojazdu są zamknięte
- zapiąć pasy bezpieczeństwa
- prawidłowa pozycja początkowa pojazdu
- upewnienie się o możliwości jazdy i płynne ruszenie (łagodne puszczenie sprzęgła i stopniowe zwiększanie obrotów silnika)
- płynna jazda pasem ruchu do przodu
- cofanie pasem ruchu (po prostej i po łuku), z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, zakończenie cofania w polu zatrzymania pojazdu w łącznym czasie nie dłuższym niż 5 minut
- zatrzymanie pojazdu w polu zatrzymania, w odległości nie większej niż 1m od linii ograniczającej pas ruchu
- nie wolno: najechać na krawężnik, pachołek lub tyczkę ograniczające pas ruchu, przejechać przez linię (nie dotyczy linii wewnętrznych wyznaczających pole zatrzymania pojazdu)
- w trakcie wykonywania zadania podczas egzaminu na prawo jazdy kat. D, D+E, D1+E dopuszcza się jedno opuszcznie pojazdu przez osobę egzaminowaną celem zweryfikowania pozycji pojazdu
4/ Manewry
Numer zestawu | Zadania do wykonania |
1 |
Parkowanie skośne (wjazd przodem, wyjazd tyłem)
Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem)
|
2 |
Parkowanie skośne (wjazd przodem, wyjazd tyłem)
Parkowanie równoległe (wjazd tyłem, wyjazd przodem)
|
3 |
Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem)
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
|
4 |
Parkowanie równoległe (wjazd tyłem, wyjazd przodem)
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
|
Parkowanie skośne (wjazd przodem, wyjazd tyłem)
- właściwa pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska
- właściwe sygnalizowanie kierunkowskazem zamiaru zmiany kierunku jazdy
- w trakcie wykonywania zadania możliwa jest jedna korekta toru jazdy
- pojazd nie może wyjechać poza określony obszar wjazdu ani najechać na linie ograniczające stanowisko
- nie można potrącić żadnego z pachołków/tyczek
Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem lub przodem, zależnie od zestawu zadań)
Parkowanie prostopadłe - wjazd tyłem
- właściwa pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska
- właściwe sygnalizowanie kierunkowskazem zamiaru zmiany kierunku jazdy
- w trakcie wykonywania zadania możliwa jest jedna korekta toru jazdy
- pojazd nie może najechać na krawężnik ani na linie ograniczające stanowisko
- nie można potrącić żadnego z pachołków/tyczek
Parkowanie równoległe (wjazd tyłem, wyjazd przodem)
- właściwa pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska
- właściwe sygnalizowanie kierunkowskazem zamiaru zmiany kierunku jazdy
- w trakcie wykonywania zadania możliwa jest jedna korekta toru jazdy
- pojazd nie może wyjechać poza określony obszar wjazdu ani najechać na linie ograniczające stanowisko
- nie można potrącić żadnego z pachołków/tyczek
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
- w rakcie wjeżdżania pojazdem na wzniesienie osoba egzaminowana zatrzymuje pojazd i zaciąga hamulec awaryjny
- w następnej kolejności osoba egzaminowana rusza pojazdem do przodu, stopniowo zwalniając hamulec awaryjny
- w trakcie wykonywania zadania pojazd nie może się cofnąć o więcej niż 0,2 m (20 cm)
- osoba egzaminowana nie może dopuścić do zgaśnięcia silnika pojazdu
JAZDA W RUCHU DROGOWYM
- o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
- posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
- równorzędne (trzywlotowe i czterowlotowe)
- oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu
- z sygnalizacją świetlną
- na których ruch odbywa się wokół wyspy
- dwupoziomowe (wjazd i zjazd), jeżeli takie skrzyżowania występują na trasie egzaminacyjnej
- wyprzedzania, omijania, wymijania
- zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, w prawo oraz manewr zawracania na skrzyżowaniu