Jesteś tutaj: Strona główna > Przebieg egzaminu
Egzamin na prawo jazdy kat. C+E, C1+E
Egzamin na prawo jazdy kategorii C+E oraz C1+E przeprowadzany przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego (WORD) składa się jedynie z części praktycznej.
Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że drogowy transport rzeczy zawodowo mogą wykonywać tylko kierowcy, którzy po uzyskaniu prawa jazdy ukończyli kurs kwalifikacji wstępnej, a następnie co 5 lat zaliczają tzw. szkolenie okresowe. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się w zakładce kwalifikacja wstępna oraz w zakładce szkolenia okresowe.
EGZAMIN PRAKTYCZNY - KAT. C+E, C1+E
PLAC MANEWROWY
- poziom oleju w silniku
-
poziom płynu do wspomagania układu kierowniczego
-
poziom płynu chłodzącego silnik
-
poziom płynu w spryskiwaczach
-
lub działanie sygnału dźwiękowego
- działanie świateł pozycyjnych/postojowych
- działanie świateł mijania
- działanie świateł drogowych
- działanie świateł hamowania "STOP" (możemy poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła "STOP")
- działanie świateł cofania (możemy poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania świateł cofania)
- działanie świateł kierunkowskazów (należy sprawdzić oba - lewy i prawy)
- działanie świateł awaryjnych
- działanie świateł przeciwmgłowych (jeżeli występują)
- działanie świateł przeciwmgłowych tylnych (jeżeli występują)
2/ Sprzęganie pojazdu z przyczepą/naczepą
Przeczytaj też artykuł Sprzęganie i rozprzęganie pojazdu z przyczepą lub naczepą |
- mechanizm sprzęgający (w tym również przewody hamulcowe i elektryczne)
- elementy przyczepy związane z jej załadunkiem
- sposób zabezpieczenia ładunku
- osoba egzaminowana wykonuje sprzęganie samodzielnie, z odpowiednią starannością i przestrzegając zasad BHP
- w trakcie wykonywania zadania osoba egzaminowana nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa oraz może opuszczać pojazd - przed opuszczeniem pojazdu należy każdorazowo zaciągnąć hamulec awaryjny
- oceniana jest umiejętności prawidłowego połączenia przyczepy z pojazdem silnikowym (nie jest oceniana równoległość ustawienia pojazdu i przyczepy)
- osoba egzaminowana podczas wykonywania zadania nie może spowodować zagrożenia mogącego skutkować uszkodzeniem pojazdu lub przyczepy
- osoba egzaminowana podczas wykonywania zadania nie może spowodować zagrożenia bezpieczeństwa osób znajdujących się na placu manewrowym
3/ Przygotowanie do jazdy
Przygotowanie do jazdy polega na:
- odpowiednim ustawieniu fotela i zagłówka
- ustawieniu lusterek (ustawienie lusterek regulujemy dopiero, gdy fotel kierowcy jest już prawidłowo ustawiony)
- sprawdzeniu, czy wszystkie drzwi pojazdu są zamknięte
- zapięciu pasów bezpieczeństwa
- upewnienie się o możliwości jazdy i płynne ruszenie pojazdem (łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika)
- płynna jazda pasem ruchu do przodu
- cofanie pasem ruchu (po prostej i po łuku), z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, i zakończenie cofania w polu zatrzymania pojazdu, w łącznym czasie nie dłuższym niż 5 minut
- zatrzymanie pojazdu w polu zatrzymania, w odległości nie większej niż 1m od linii ograniczającej pas ruchu - osoba egzaminowana może podczas wykonywania zadania jeden raz opuścić pojazd w celu kontroli odległości
- nie wolno: najechać na krawężnik, pachołek lub tyczkę ograniczające pas ruchu, potrącić tyczkę lub pachołek, przejechać przez linię (nie dotyczy linii wewnętrznych wyznaczających pole zatrzymania pojazdu)
Numer zestawu | Zadania do wykonania |
1 |
Parkowanie skośne (wjazd przodem, wyjazd tyłem)
Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem)
|
2 | nie dotyczy kat. C+E, C1+E |
3 | nie dotyczy kat. C+E, C1+E |
4 |
Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem)
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
|
5 | nie dotyczy kat. C+E, C1+E |
6 | nie dotyczy kat. C+E, C1+E |
Parkowanie skośne (wjazd przodem, wyjazd tyłem)
- właściwa pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska
- właściwe sygnalizowanie kierunkowskazem zamiaru zmiany kierunku jazdy
- w trakcie wykonywania zadania możliwa jest jedna korekta toru jazdy
- pojazd nie może wyjechać poza określony obszar wjazdu ani najechać na linie ograniczające stanowisko
- nie można potrącić żadnego z pachołków/tyczek
Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem lub przodem, zależnie od zestawu zadań)
Parkowanie prostopadłe - wjazd tyłem
- właściwa pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska
- właściwe sygnalizowanie kierunkowskazem zamiaru zmiany kierunku jazdy
- w trakcie wykonywania zadania możliwa jest jedna korekta toru jazdy
- pojazd nie może najechać na krawężnik ani na linie ograniczające stanowisko
- nie można potrącić żadnego z pachołków/tyczek
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
- po wjechaniu pojazdem na wzniesienie osoba egzaminowana zatrzymuje pojazd w odległości minimum półtora długości pojazdu od szczytu wzniesienia i zaciąga hamulec awaryjny
- w następnej kolejności osoba egzaminowana rusza pojazdem do przodu stopniowo zwalniając hamulec awaryjny
- w trakcie wykonywania zadania pojazd nie może się cofnąć o więcej niż 0,2 m (20 cm)
- osoba egzaminowana nie może dopuścić do zgaśnięcia silnika pojazdu
JAZDA W RUCHU DROGOWYM
- o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
- posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
- równorzędne (trzywlotowe i czterowlotowe)
- oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu
- z sygnalizacją świetlną
- na których ruch odbywa się wokół wyspy
- dwupoziomowe (wjazd i zjazd), jeżeli takie skrzyżowania występują na trasie egzaminacyjnej
- wyprzedzania, omijania, wymijania
- zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, w prawo oraz manewr zawracania na skrzyżowaniu